nyomasztó emberi sorsok
2016.10.01. 19:10
Jessie Burton A babaház úrnője című regényére a legjobb szó a nyomasztó. Eszetlen módon sötét és behúzós könyv, anélkül, hogy tulajdonképpen bármi túlrészletezett, horrorisztikus elem volna benne. Egyszerűen maga a sztori nehéz, mint rega kő.
A XVII. századi Amszterdamban játszódik a történet, főhőse a fiatal Nella, aki épp hozzáment egy gazdag kereskedőhöz. A házasság persze elrendezett, de ettől még vannak vele szemben elvárásai. Amik aztán nem teljesülnek, sőt, egyre inkább belegabalyodik újdonsült családja és a város bonyolult viszonyaiba. Férjéről, Johannesról kiderül, hogy a házában tapasztalható szerény körülmények nem tükrözik valódi anyagi helyzetét, valójában dúsgazdag, ám bigott nővére, Maris befolyása hatására a ház egy ájtatos fészek benyomását kelti. A pasi emellett nem érdeklődik felesége iránt sem, ami hovatovább roppant kínossá is válik. Amíg ki nem derül, hogy tulajdonképpen a fiúkat szereti - így már persze megvilágosodtunk. Vannak még itt bonyolult múltbeli és jelen idejű viszonyok a szomszédokkal, más kereskedőkkel, Maris volt udvarlójával, és egyebekkel. Az egész közösségre jellemző egyfajta mindenki figyel mindenkit jellegű mentalitás. Ennek jó példája, hogy az ablakokon nincs függöny, tehát a szomszédok folyamatosan átnézegetnek egymáshoz, nehogy a másik valami tilosat tegyen. És ez így van a templomban, az utcán, a bálon, a zöldségesnél, mindenhol. Rettenetesen nyomasztó, ahogy folyamatosan aszerint viselkednek az emberek, hogy ki látja őket, és kinek fogja továbbadni, hogy mit látott. Soha senki egy percre sem tud őszinte lenni, mert az nem a megfelelő viselkedés.
Ebben a nehéz helyzetben Nella nem tud beilleszkedni az új életébe. Nem tudja Maristól átvenni a ház vezetését, sem határozottsága, sem férjétől való támogatottsága nincs hozzá. Ezzel szemben amikor a család bajba kerül, mert férjét szodómiával vádolják meg, akkor gyorsan felnő, és hetek alatt szinte amszterdami kereskedővé válik. Hogy honnan ez a ravaszság és talpraesettség, az nem derül ki, szerintem nem is igazán hiteles.
A legtöbb szereplő sajnos eléggé laposra sikeredett, nem igazán éreztem őket három dimenziósnak vagy összetettnek. Még talán Marisban volt mélység, mert titokzatos múltja volt, őrült titkokat őrzött, és a végén egy csomót magával is vitt a sírba. Ő egy integrált személyiség volt. De a többiek? Semmi.
A regény nagy erénye szerintem inkább abban áll, hogy rávilágít számos olyan társadalmi problémára, ami még ma is probléma. Az egymás meg- és elítélése, a nők helyzete, a munkások kihasználása, a különböző okokból történő diszkrimináció, a képmutatás, az egymás elleni áskálódás, és akár a másik ember életének tönkretétele vagy elvétele puszta bosszúvágyból... ezek mind olyan gondok, amikkel ma is és mindennap szembenézünk. Nem hiszem, hogy ebben a tekintetben van emberi fejlődés, a történelem is azért ismétli önmagát, mert az emberek ugyanolyanok maradnak. De azért az egyes ember ettől még elgondolkodhat az ilyen könyveken, és próbálhat változtatni.
Ki tudja, talán még sikerülhet is.
Szerző: Zendrajinx
Szólj hozzá!
Címkék: regény társadalom dark misztikum titok gonoszság újkor írónő furaírás XIX század
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.